Min Italien Resa!

Hej nu är jag tillbaka från Italien där jag var en vecka. Från måndagen den 27 till den 3, alltså igår kom jag hem. Tänkte berätta lite kort hur de va och vad vi gjorde och så kanske jag bjuder på lite bilder. Kan ju redan nu berätta att de blev mycket pasta och pizza.

Vi åkte tidigt på Måndags morgonen, för att vara exakt kl 3,45 för vi skulle till Skafsta och ta planet därifrån. När vi kom ditt chekade vi in vårat bagars och åt frukost. Planet gick kl 7 och de tog typ 2-3 och en halv timma.
När vi kom till flygplatsen vid Rom fick vi åka en transport till La serra som tog 3 timmar (typ). Vi vad där vid 2 tiden på dan. De var inte som ett hotell utan en stugby. Vi bode inte långt från vattnet, de var bara lite buskar i mellan. Och direkt så gick vi ju såklart och bada och sola. Så skönt och varmt.

Tisdagen gick fick vi först av underhållarna som berättade vad som skulle hända under dagen och de kom när vi satt och åt frukost. Sen gick vi på Infornations mötte för att se vad som hände under veckan och vilka utflyckter som fanns. Men vilka vi tog kommer jag berätta när om sen.  Sen gick vi till affären och köpte många saker och på hemvägen var de ett stånd med grönsaker, som paprika, vindruvor, tomater osv. och så klart måste vi köpa lite eftersom de kom därifrån. Senvar de ner till stranden igen.

Onsdagen gick vi upp tidigt för att vi skulle till ROM, först bussen som var 20 försenad och sen tåg. Vi rom tog vi en turist buss som åkte förbi alla de där sevärdigheterna som Colosseum, Peterkyrkan osv. Vi gick av vid Peterkyrkan och gick in tre av oss i alla fall för mamma fick inte. De är ju så strikt med att ha täkta axlar och knän. Men den var riktigt stor och de var häftigt att se så mycket konst och andra olika grejer. Sen gick vi till shopping gatorna men hittade ingenting. Vi skulle gå och äta på Hard Rock Cafe och på vägen ditt gick vi förbi både spanska trappan och Fontana di trevi.
Vi kom hem vis 9-10 tiden.

      

Torsdagen fick vi besök av underhållarna som vi fick veta hette Valle och gustav (Gustan var sjuk lik Björn Gustavson) sen bara sola och badade vi hela dan och sen på kvällen gick vi till en stad i närheten och åt där kocken var kunde svenska för att han hade bott i Sverige i 22 år men åkte tillbaka till Italien för 12 år sen. Han berättade en massa saker som han gjorde och vad som hände i Sverige, tex var ahn bode och att han gillade att spel på hästar och fiska. Och medans att snackade med oss så brändade han två pizzor, hah!

Fredagen åkte vi på en av de där utfyllkterna. Först till Pompeji och sen till Vesuvio. Pompeji är en stad som blev täckt av lava när vulkanen Vesuvio hade utbrott år 79 e.Kr. Staden glömdes bort men år 1748 grävdes stora delar av staden ut och de som gräver då var bara ute efter guld och skatter. År 1997 tog en arkolog över och fortsatte gräva ut och i dag är de som stad med vägar, i alla fall de som står kvar. Arkiologerna hade hittar avjutningar av människor, eller formen av människorna eftersom de hade rutnat bort. Men de var smarta nog arr de hällde gips i de nu toma hållen när människan hittats och man kunde se hur de var när de dog.
Kan säga att de var sjukt varmt att gå där.
Sen åkte vi till Vesuviu, den ända aktiva vulkanen på fast landet. Vi gick upp på den och de var oxå där jag för första gången snackade med Emmy. Hon åkte på utflykten med sin pappa. Och jag gillade henne direkt, så skön personlighet. Vi gick tillsammans upp på Vesuviu och vi hede sjukt kul. När vi kom hem gick vi och badade.

Pompeji:
      

Vesuviu:
   

Lördagen åkte vi på marknad men hittade inge så vi åkte till backa och badade. Emmy var där och vi var i vattnet i flera timmar och snckade om allt.
Juste varje kväll var de dans vid barenmed ledare och jag var med och de var riktigt kul.



Söndagen skulle vi till den lilla staden för Marre skulle köpa skor. På vägen ditt fick jag in i en stolpe och jag trode jag skulle dö, hah. När Marre köpt skon gick vi och sola för sista gången för att bli lite mer bruna. Och när jag tog in min bikini och la den på sängen så började den röra sig och kan ni gissa vad de var?! De var en liten faldermus!!
Sen på kvällen när vi var på en resturang så gick jag in i en väg när jag var på väg ut från toa, hah. Sen på kvällen när jag innan jag tvingade upp Emmy att dansa oxå  så gjorde jag illa foten. Så de var en riktig otursdag, hi! Juste när vi skulle bada så tog jag in min bikini och la den på min säng och kan ni gissa vad som var i den?! En liten faldermus:

    

Måndagen, upp tidigt för att ta transporten till flygplatsen för att åka hem.

De har varit så roligt att vara i Italien, ett varmt minne och saknader. Men jag har en fråga om någon vet,
VARFÖR HAR ITALIENARE INGEN TOALETTRING?...
Hah, överallt när man skulle på toa fick man sitta utan toaring och de var inte så ''skönt''. 
...OCH HUR HAR DE FÅTT KÖRKORT NÄR DE KÖR SOM DÅRAR?
På väg hem från pompeji och vesuviu, en én filad väg lyckades de få till 3 ibland 4 filer. En på insidan två mellan och sen en på de andra körfältet, helt sjukt men kul att se på!
Men förutomde var de bra och jag kan tänka mig att åkta tillbaka ditt någon gång.

Bilder kommer i morgon eller nästa dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0